Gå til hovedindhold
Nyhed
Beskæftigelse

I fremtidens beskæftigelsesindsats skal der måles på resultater og gøres op med bureaukrati

KL har forslået ekspertgruppen for fremtidens beskæftigelsesindsats en ny styringsmodel, som skal gøre op med bureaukrati, der fjerner ressourcer fra kerneopgaven i kommunerne.

28. maj 2024

Indhold

    I dag styres kommunerne bl.a. på statsrefusion, på lovkrav til afholdelsen af samtaler og tilbud, på lovpligtig revision og løbende revisionsrapporter samt ministermål og et hav af tilsynsmålinger og benchmarkings.
     
    Set fra KL’s perspektiv er der brug for et opgør med den statslige styringsmodel, hvis vi skal have en bedre beskæftigelsesindsats i praksis. Derfor har KL sendt et forslag til en ny enkel og fokuseret styringsmodel til Ekspertgruppen for fremtidens beskæftigelsesindsats.
     
    ”Vi foreslår en helt ny måde at styre og vurdere beskæftigelsesindsatsen på, hvor kommunerne måles på resultater. Dét der tæller, er om vi får de ledige og sygemeldte hurtigt i job eller uddannelse og forebygger langvarig, offentlig forsørgelse,” siger Peter Rahbæk Juel, formand for KL’s Arbejdsmarkeds- og Borgerserviceudvalg og fortsætter:
     
    ”Når fokus, som nu, er på at overholde dokumentations- og proceskrav, resulterer det i, at opgaven ikke løses på den mest hensigtsmæssige måde. Vi har et alt for stort fokus på aktivitet og rettidighed, der betyder at vi får aktivitet for aktivitetens skyld – altså samtaler for samtalernes skyld og ikke for at hjælpe borgerne bedst muligt.”

    Fjern proceskrav, unødige regler og dokumentationskrav

    Den nye styringsmodel tager et opgør med unødige regler og dokumentationskrav. I stedet skal kommunerne med den nye model vurderes på deres resultater og derfor bør proceskrav i meget vidt omfang udgå. 
     
    Derudover foreslår KL, at resultatopfølgning suppleres med landsdækkende borger- og virksomhedsundersøgelser. 
     
    ”Dem det hele handler om, nemlig borgere og virksomheder skal spørges, hvordan de oplever den service, som kommunerne tilbyder. Vi har mange dygtige medarbejdere i jobcentrene, som sammen med borgeren kan finde de rigtige løsninger,” siger udvalgsformanden:
     
     ”Vi skal naturligvis stå til ansvar for det, vi laver. Derfor skal der fortsat være fuld gennemsigtighed om, hvor mange der kommer i arbejde, og om den indsats der leveres virker. Men det kan gøres med langt mindre bureaukrati end i dag.”

    Dokumenter

    Kontakt

    Pressekonsulent

    Alexandra Pedersen

    Kommunikation

    Telefon: +45 3370 3643

    E-mail: alpe@kl.dk