Kontakt
Line Oxholm Thomsen
Kommunikation
Telefon: +45 3370 3536
E-mail: lnt@kl.dk
Mere elevinddragelse, større trivsel, variation og relevant undervisning – både i dag og i overmorgen. Det er på skemaet, når folkeskolens fag skal have nye rammer. Fornyelsen af fagene kan føre til et løft af hele folkeskolen, lyder det fra KL.
Ekspertgruppen for Fagfornyelsen har onsdag afleveret sine anbefalinger til, hvordan man kan forny fagene i folkeskolen.
Anbefalingerne handler bl.a. om, hvordan man kan gøre undervisningen mere engagerende og praktisk. Fx anbefaler ekspertgruppen, at de nye fagplaner får en tydelig sammenhæng mellem folkeskolens formål og fagenes formål og indhold, og at formatet er overskueligt og lettilgængeligt. De anbefaler også, at teknologiforståelse integreres i dansk, matematik og natur/teknologi, og at der skabes større sammenhæng mellem indholdet i folkeskolens fagplaner og folkeskolens test og prøver.
I KL bakker Christina Krzyrosiak Hansen, formand for KL’s Børne- og Undervisningsudvalg, op om anbefalingerne, der kan føre til et løft af hele folkeskolen.
”Anbefalingerne er starten på at skabe en folkeskole, hvor eleverne inddrages og trives meget mere end i dag. Hvor undervisningen er langt mere varieret og praktisk, og hvor indholdet i undervisningen også er relevant i overmorgen. Vi skal tage udgangspunkt i dét, der tænder lys i elevernes øjne, og ikke om vi opfylder et minutiøst måltal,” siger Christina Krzyrosiak Hansen, formand for KL’s Børne- og Undervisningsudvalg.
Undervejs i arbejdet med anbefalingerne er alle elever, lærere, pædagoger og skoleledere blevet inviteret til at bidrage med input til, hvad der er vigtigt, når vi skal udvikle folkeskolens fag.
”Det er rigtig mange år siden, der sidst er blevet taget stilling til fagenes indhold. Det gør der nu. Og denne gang har vi undervejs inddraget alle parterne omkring skolen i arbejdet. Det er afgørende, når vi skal finde ud af, hvad der er vigtigst, at eleverne lærer, og hvad skolen bør undervise i, så eleverne bliver klædt bedst på til fremtiden – både i og uden for skolen.”
Nu starter det konkrete arbejde med at forny folkeskolens fag op i en række fagudvalg samtidig med, at der sættes gang i et udviklingsprogram, der involverer 100 skoler over hele landet. Her skal fagudvalgene i dialog med lærere, elever og lederne på skolerne, så arbejdet bliver så konkret og brugbart som muligt.
”Det er godt, at man sætter gang i et forløb, hvor udvalgte skoler inddrages, men vi så gerne, at man gjorde det meget større og mere langvarigt. Det anbefaler ekspertgruppen også. For nye fagplaner gør det ikke alene. Hvis vi vil udvikle og skabe en ny og bedre undervisning for vores børn, kræver det et stort udviklingsprogram, hvor alle skoler får mulighed for at deltage, og som er en motor for udviklingen af folkeskolens undervisning,” siger Christina Krzyrosiak Hansen.