Kontakt
Alexandra Pedersen
Kommunikation
Telefon: +45 3370 3643
E-mail: alpe@kl.dk
KL kvitterer for, at Reformkommissionen har gjort et grundigt stykke arbejde med at undersøge i praksis, hvordan vi bedst finder nye veje for at få udsatte unge og voksne i beskæftigelse. Dén model skal vi lade os inspirere af i det videre arbejde med at gentænke beskæftigelsesindsatsen.
Reformkommissionen med Nina Smith i spidsen har tirsdag fremlagt sin tredje og sidste rapport med anbefalinger – denne gang med fokus på borgere, som har svært ved at finde vej til et stabilt arbejdsliv, fx unge uden hverken uddannelse eller job og voksne, der år efter år bevæger sig rundt mellem diverse forsørgelsesydelser.
Peter Rahbæk Juel, formand for KL’s Arbejdsmarkeds- og Borgerserviceudvalg, kvitterer for det grundige og omfattende arbejde, der ligger bag kommissionens anbefalinger:
”Vi har længe peget på, at borgere med komplekse udfordringer ikke bliver håndteret godt nok i den nuværende indsats. Kommissionen slår fast, at en væsentlig del af løsningen ligger i kommunerne, men det kræver også ændringer af rammerne og partnerskab med andre aktører. Vi er rigtig glade for, at Reformkommissionen bl.a. har fået inspiration til dens anbefalinger ved at besøge en række kommuner og undersøge de gode erfaringer i praksis,” siger udvalgsformanden og fortsætter:
”Den tankegang bør vi kopiere, når vi skal reformere beskæftigelsesindsatsen, som regeringen har lagt op til. Det er vigtigt med et grundigt forarbejde, hvor vi undersøger, hvilke løsningerne der fungerer og giver gode resultater i praksis. Og så skal det naturligvis gøres inden for nogle friere og mindre bureaukratiske rammer. Vi skal have luget ud i regler og rammer, så vi kan arbejde meget mere helhedsorienteret og på tværs af områderne. Det er dét, der hjælper den enkelte borger.”
En del af Reformkommissionens anbefalingerne er rettet mod jobcentrene, som i dag har ansvaret for indsatsen til de ledige, og mange af anbefalingerne handler om at sætte kommuner og jobcentre fri for statslige proceskrav og om at sætte fokus på job som mål og middel for alle. Reformkommissionen understreger også, at anbefalingerne ikke har til hensigt at spare penge i jobcentrene.
Det er rigtig konstruktivt, at kommissionen ser på, hvilke løsninger der fungerer – inden der ses på, hvor der skal spares, siger Peter Rahbæk Juel:
”Reformkommissionen kommer her med en masse gode bud på, hvordan vi får fjernet proceskrav og unødigt bureaukrati, så vi kan løfte hele området. Vi har et fælles ansvar, og hvis vi skal lykkes, nytter det ikke, at vi sætter os for at spare 3 mia. kr., før vi har tænkt igennem, hvordan vi gerne vil indrette fremtidens beskæftigelsesindsats,” siger Peter Rahbæk Juel og kvitterer samtidig for, at Reformkommissionen også peger på, at jobcentrene bør arbejde med færre målgrupper og måle på resultater frem for proceskrav.
Endelig peger Reformkommissionen på, at beskæftigelsesindsatsen og socialindsatsen skal tænkes endnu mere sammen – det er KL helt enig i:
”Den måde, vi normalt hjælper ledige borgere i arbejde, er ikke nødvendigvis den rette løsning for alle – og slet ikke for de borgere, som vi taler om her. Derfor er vi er nødt til at kunne arbejde på en helt anden måde fremover, hvor vi i langt højere grad ser på hele borgerens livssituation og får mulighed for at kunne tænke sociale indsatser ind på linje med beskæftigelsestiltag. Det er vejen frem,” siger udvalgsformanden.