KL iværksætter teknologipartnerskab, der skal løfte velfærden og frigive hænder i kommunerne
Kommunernes Teknologipartnerskab skal hjælpe flere kommuner i mål med digitale løsninger, som har bevist at de både er til gavn for borgere og medarbejdere, samtidig med at de frigiver tid.
Kommunerne står over for store udfordringer de kommende år med mangel på arbejdskraft og et stigende antal ældre borgere. Hvis vi skal bevare samme høje kvalitet i velfærden, som også matcher borgernes behov, skal vi tænke i nye løsninger.
En del af løsningen er at bruge teknologi til at løfte den service vi tilbyder borgerne, samtidig med, at vi frigiver medarbejdernes tid — særligt de digitale løsninger, der målbart har skabt værdi i flere kommuner.
Derfor lancerer KL nu Kommunernes Teknologipartnerskab, som er et partnerskabsforløb på 1,5 år. Alle kommuner inviteres til at blive en del af partnerskabet, og Peter Rahbæk Juel, formand for KL’s Arbejdsmarkeds- og Borgerserviceudvalg, håber, at mange vil gøre brug af tilbuddet:
”Vi skal i kommunerne blive bedre til at lære af hinanden — særligt hinandens succeser. Vi skal gøre mere brug af de løsninger, som andre kommuner har erfaringer med øger borgernes livskvalitet og frigiver medarbejdernes tid. Det er netop kernen i Kommunernes Teknologipartnerskab, at mange kommuner får chancen for at lære af de erfaringer, som andre kommuner har gjort sig,” siger Peter Rahbæk Juel.
Mange eksempler på digitale løsninger med dokumenteret effekt
En af de løsninger, kommunerne kan få hjælp til at implementere, er skærmbesøg i hjemmeplejen. Vejle Kommune har på den måde reduceret arbejdsindsatsen med knap 2,5 årsværk i den første indkøringsfase, hvor 40 borgere var med. Hele 94 procent af borgerne er glade for at få videobesøg.
”Når vi digitaliserer den kommunale service, skal vi huske, at vi gør det for borgernes skyld, og det er derfor afgørende, at borgerne kan bruge løsningerne eller profitere fra dem. Nogen ville måske tro, at et skærmbesøg opleves som en dårligere service end at få et fysisk besøg i hjemmet. Men mange – også ældre – borgere er faktisk rigtig glade for at få skærmbesøg, fordi det giver dem en større følelse af selvstændighed,” fortæller Peter Rahbæk Juel.
En anden løsning, der indgår i partnerskabet, er digitale træningsforløb, som udskyder eller mindsker borgernes behov for pleje. I Aalborg Kommune sparer man 103 timers hjemmepleje årligt for hver borger, der har gennemført træningsprogrammet – samtidig med at det øger borgernes livskvalitet.
I partnerskabet vil deltagerne desuden kunne få hjælp til at automatisere en række administrative, manuelle opgaver. Denne form for automatisering har på tre år sparet Ringkøbing-Skjern Kommune over 37.000 timer.
”Det er vigtigt, at vi ser på digitale løsninger i en større helhed. En ting er at en teknologi kan frigive medarbejdernes tid. Men langt vigtigere er, hvis den samtidig kan skabe mere livskvalitet for en borger, spare på en kommunes CO2-udledning ved at nedbringe mængden af transport, eller overtage rutineprægede, manuelle arbejdsopgaver, så medarbejderne i stedet kan bruge deres kræfter på det, de brænder for, og sætte deres faglighed mere i spil,” siger Peter Rahbæk Juel.
Teknologipartnerskabet løber over 1,5 år med start d. 28. marts 2023.