Kontakt
Susse Kolster
Beskæftigelse, Integration & Socialpolitik
Telefon: +45 3370 3823
E-mail: skl@kl.dk
Frederikke Lindblad Jensen
Økonomisk Sekretariat
Telefon: +45 3370 3568
E-mail: flje@kl.dk
KL har i fællesskab med kommunale repræsentanter samt repræsentant fra rammeaftalesekretariaterne udarbejdet standardkontrakter på det udsatte børn- og ungeområde. Find standardkontrakterne og dertilhørende vejledninger på siden her.
KL har i fællesskab med kommunale repræsentanter samt repræsentant fra rammeaftalesekretariaterne udarbejdet standardkontrakter på det udsatte børn- og ungeområde. Kontrakterne har været i høring hos relevante parter på området.
Standardkontrakterne og vejledningerne opdateres pr. 1. januar 2024, således de afspejler barnets lov, der ligeledes træder i kraft 1. januar 2024
KL anbefaler, at kontrakten anvendes i forbindelse med alle nye køb på det udsatte børne- og ungeområde både mellem kommuner og mellem kommuner og regioner og private tilbud.
Formålet med standardkontrakten er at skabe et sikkert, genkendeligt og juridisk bindende grundlag for samarbejdet mellem to parter omkring et konkret køb. Formålet med standardkontrakten er m.a.o. at støtte op omkring et godt og gnidningsfrit samarbejde mellem køber og leverandør samt skabe gennemsigtighed i forhold til indsats, pris samt de vilkår, der er gældende for såvel køber som leverandør.
Standardkontrakten tydeliggør de vilkår, der ved konkret køb gælder for såvel køber som leverandør, herunder betalingsfrister, opsigelsesvarsler, efterregulering ved lukning af pladser/tilbud mv.
Der findes en kontraktskabelon målrettet tilbud, som er omfattet af en rammeaftale på det sociale børneområde (kommunale og regionale tilbud), og en kontraktskabelon målrettet tilbud på børneområdet, som ikke er omfattet af en rammeaftale (typisk private og selvejende tilbud).
Standardkontrakter og tilhørende vejledninger kan findes her på siden og på rammeaftalernes hjemmesider.
Kontrakterne er blevet justeret på enkelte punkter til version 2.1 i august 2024. De væsentligste ændringer er:
Opsigelsesvarsler: Formuleringen ”Hvis barnet/den unge bortvises, så stopper betalingen øjeblikkeligt” er fjernet, fordi en eventuel bortvisning vil modstride den afgørelse, som myndigheden har truffet. Formuleringen er ændret til ”I det omfang børne- og ungehjemmet ønsker at opsige kontrakten, fordi de vurderer ikke at kunne opfylde formålet med indsatsen, skal børne- og ungehjemmet tage kontakt til kommunen hurtigst muligt. Kommunalbestyrelsen vil herefter skulle tage stilling til, hvilken indsats der i stedet skal iværksættes.”
For at understøtte implementering af standardkontrakterne i hver region er der nedsat en standardkontraktgruppe. Gruppen har ansvar for dialog om og videreudvikling af standardkontrakterne og vil løbende opsamle input, der skal indgå i revision af standardkontrakterne.
Spørgsmål til standardkontrakterne kan stilles til medlemmerne af gruppen i den region, man hører hjemme i:
Standardkontrakterne forventes at blive evalueret og revideret i foråret 2025.