DUBU og sagsbehandling
Regeringen og KL besluttede i Økonomiaftalen for 2013, at alle kommuner skulle anskaffe DUBU eller et tilsvarende it-system, for at understøtte vigtigheden af et fokus på sagsbehandling og dokumentation.
Systematisk sagsbehandling
Formålet er at sikre en systematisk sagsbehandling i alle kommuner og en bedre faglig og økonomisk styring af det sociale børneområde. I dag har 76 kommuner valgt DUBU, svarende til ca. 77 pct. af kommunerne.
De øvrige kommuner har valgt andre DUBU-lignende it-systemer, som fx SBSYS og CSC Social, til at understøtte kommunernes sagsbehandling på børneområdet.
71 kommuner tager DUBU 3.0. i brug 1. januar 2019
I sommeren 2017 har DUBU været i udbud, og det er Netcompany IT og Business Consulting A/S, der har vundet kontrakten. 71 kommuner har besluttet sig for at implementere det nye DUBU 3.0, og vil tage systemet i brug 1. januar 2019.
Se listen med tilsluttede kommuner til DUBU i 2019 på kombit.dk