Kontakt
Ursula Dybmose
Børn, Unge & Folkeskole
Telefon: +45 3370 3826
E-mail: udy@kl.dk
Claire Stevens-Lekfeldt
Børn, Unge & Folkeskole
Telefon: +45 3370 3929
E-mail: clsl@kl.dk
Otte kommuner har hver især arbejdet med kvalitetskriterierne på forskellige måder. På denne side kan du læse om kommunernes erfaringer og beskrivelser af arbejdet med de unge på baggrund af kvalitetskriterierne. De otte kommuner er anonymiseret. I alle tilfælde har placeringen af den respektive kommune været et løst skøn og skulle afklares i detaljer med kommunen selv.
Partnerskab er mere end samarbejde: Partnerskaber har et langsigtet aspekt, uafhængig af enkelte ungecases.
Spænder mellem på den ene side et samarbejde, der er baseret på personlige relationer, og på den anden side et formelt etableret samarbejde på organisatorisk niveau.
Det er overvejet og besluttet eksplicit, hvordan unge som en influent har indflydelse på KUI/kædeansvarets arbejde med de unge.
Ungeunddragelse på kædeansvarsniveau går hinsides den enkelte unges ”meddesign” af egen vej. Det handler om de unges indflydelse på (videre-) udvikling af kædeansvarets udformning, principper og handlinger.
Der er fokus på, at kædeansvar også er en sammenhængende kæde for de enkelte unge.
Kædeansvaret beror på strategiske beslutninger, taget på ledelsesniveau.
Ledelsen har indgående kendskab til og fremmer det tværprofessionelle arbejde.
Professionelle kan også have forskelligt syn på brug af personlighed i det professionelle arbejde. Derudover kan tilgange til de unge være afhængige af forskellige tilgange på de forskellige organisatoriske niveauer.
Afdækning af rammer og ressourcer er vigtig, samt gensidigt kendskab til hinandens rammer og ressourcer i kædeansvaret. Heri kan fx indgå:
Problematikker kan omhandle antagelser der kan stå frem som uimodsagte fakta eller som ufravigelige principper. Problematikker kan også være forårsaget af vaner eller manglende viden.
Men ved at udveksle og i fællesskab at drøfte løsninger, kan nye muligheder opstå.
Eksempler på autentiske problematikker, der er identificeret i praksis, er:
"Nye samarbejder skal vælges ud fra de givne unges behov. Man tager udgangspunkt i målgrupperne."
"Det er helt integreret i Rødovre nu. Man samarbejder om ´De unge med kant´."
"Vi har aftalt at forsøge at koordinere unge fra de forskellige kommuner, således at man kan lave hele hold til EUD på tværs af kommunerne, så det kan blive økonomisk bæredygtigt og samtidig passe til de unge."