Kontakt
Ursula Dybmose
Børn, Unge & Folkeskole
Telefon: +45 3370 3826
E-mail: udy@kl.dk
Claire Stevens-Lekfeldt
Børn, Unge & Folkeskole
Telefon: +45 3370 3929
E-mail: clsl@kl.dk
Den øverste del af den didaktiske model for individuelle ungeforløb indeholder fem centrale elementer for ungeprogressionen, der hjælper til at få et velfungerende samarbejde og forløb med den unge henimod at den unge bliver erhvervsparat. Nedenfor uddybes elementerne med videoer af fagprofessionelle, der anvender den didaktiske model.
Arbejdet med den unges progression bør udspringe af den unges meddesign, hvilket indebærer egen involvering og engagement i de planer, mål og aktiviteter, som skal bringe de unge frem mod erhvervsparathed i progressionen.
I Ishøj Kommunes Ungecenter har de fagprofessionelle et stort fokus på de unges meddesign af deres forløb. På individuelt ungeniveau udmønter det sig bl.a. i, at de unge får stor medindflydelse i processen for udarbejdelse af deres plan, på aktiviteterne i planen og aktiviteternes udformning i praksis.
De fagprofessionelle understøtter processerne og holder sig fx mere tilbage for at give plads til, at de unge kan komme frem til egne erkendelser og formulere dem.
Ungeforløbet tager udgangspunkt i en profil af den enkelte unges udfordringer, potentialer og behov. Forløbet baserer sig på et overordnet mål, som er formuleret af den unge i samarbejde med de fagprofessionelle (evt. kontaktperson+).
Ungeguide Anders kortlægger, hvordan han arbejder individuelt med unge, der af forskellige årsager er faldet ved siden af det ordinære skolesystem. De unge sætter selv ord på deres problemer, og i fællesskab med de fagprofessionelle findes løsninger, som giver mening for de enkelte unge. Kontinuiteten over tid og den løbende opfølgning giver tryghed og skaber motivation hos de unge.
Det overordnede mål brydes ned i håndterbare og synlige delmål i et samarbejde mellem fagprofessionelle (kontaktperson+) og den unge. Delmålene bliver understøttet af udvalgte aktiviteter, som kan begrundes med baggrund i delmål og mål.
UC 2610 i Rødovre yder bl.a. særlig støtte til unge på 15-17 år, der indtil videre har haft en svær skolegang, ofte med op til flere skoleskift og måske perioder med skolevægring. Lærer Niels beretter om hvilke delmål og aktiviteter, han typisk arbejder med i forhold til de enkelte unge.
Kontinuerlig feedback på proces og mål, både fra den unge selv og de fagprofessionelle (kontaktperson+), har stor betydning for, at der finder en reel progression sted. Denne progression skal være synlig for den unge.
I Høje-Taastrup Kommunes Ungecenter arbejder de fagprofessionelle systematisk med evalueringer af ungeforløbene. De unge inddrages aktivt, og der benyttes metoden "Løft", når mål og delmål evalueres sammen med den unge. På fagprofessionelt niveau anvendes "Taksonomien for ungeprogression", og herigennem opnår vejlederne og ungeguiderne et overblik over den enkelte unges udvikling samt effekten af de metoder, der er anvendt ift. den enkelte unge.
Arbejdet med den unge må basere sig på relevante og velvalgte metoder, der samlet set giver mening i forhold til den enkelte unges situation, plan, mål og delmål samt de tilgange, som udgør det fælles faglige fundament for de fagprofessionelle.
I Ballerup Kommune arbejder man tværprofessionelt og tværsektorielt med unge der er uafklarede ift. uddannelse og job. Mange af de unge kommer med komplekse problematikker, og sammenlagt anvender de fagprofessionelle en bred vifte af metoder. Uddannelsesrådgiver Adela skitserer kort én af de centrale metoder i den Kommunale Ungeindsats.