Kontakt
Ursula Dybmose
Børn, Unge & Folkeskole
Telefon: +45 3370 3826
E-mail: udy@kl.dk
Claire Stevens-Lekfeldt
Børn, Unge & Folkeskole
Telefon: +45 3370 3929
E-mail: clsl@kl.dk
Individuelle ungeforløb kan have forskellig udformning, forskellig varighed, forskellige aktiviteter og udfordringer såvel som forskellige resultater.
I sagens natur er individuelle ungeforløb netop individuelle og kan dermed have forskellig udformning og varighed. Samtidig kan de unge have behov for forskellige aktiviteter som følge af forskellige udfordringer såvel som resultater. For at kunne planlægge, gennemføre, kvalitetssikre og kommunikere individuelle ungeforløb, har aktørerne i Unge med kant benyttet den didaktiske model for individuelle forløb, som også kaldes 'Forløbsdidaktik'.
Efter forskellighederne således er blevet fremhævet, har praksis i projektet ´Unge med kant Hovedstaden´ vist, at der til en vis grad kan udpeges nogle typer ungeforløb.
De omtrent 600 ungeforløb (status 1. sept. 2022) er bl.a. blevet gennemført som særlige gruppebaserede ungeforløb eller som helindividuelle forløb og ofte også parallelt med eller supplerende til uddannelse/job.
De lokale forløb kunne inddeles groft i 7 forløbstyper. Indledningsvis skal følgende understreges:
Bestående af de elementer, som de unge har brug for: Uddannelse, praktik, behandlinger, samtaler, deltagelse i arrangerede aktiviteter (standardtilbud i kommunerne), el.lign. med fokus på ungeprogression henimod erhvervsparathed, jf. taksonomien.
Møder et par gange om ugen eller i anden kadence. Typisk åbne grupper med løbende ind- og udslusning af unge. Faciliteret af professionelle, i høj grad med ungeinddragelse i beslutningsprocesser (”meddesign”), ofte med mål om selvkørende grupper.
Indhold og aktiviteter til møderne kan være:
Forskellige typer af didaktisk opbyggede gruppeforløb for målgrupper med forskellige behov, med stigende krav til de unge over tid.
Fagprofessionelle deltager selv i faglige aktiviteter på lige fod som de unge.
Vejledere fungerer som facilitatorer af gruppeprocesser.
Varierende hyppighed. Kan være halvårligt eller op til 2-3 gange om ugen á ca. 5 timer.
Typisk supplerende til uddannelse under FGU, EUD, VUC m.m. eller i EUD10 og 8./9./10.-(special)klasse.
Fokus på:
Tæt koordination mellem KUI og de ansvarshavende i virksomhederne i forbindelse med erhvervspraktik.
Kan også være individuelle forforløb eller gruppeforforløb til FGU.
Hjælp til det mere faglige og boglige:
Gruppeforløb kvalificeret i forhold til unge i KUI som målgruppe (Unge med kant) og suppleret med individuel vejledning.