Kontakt
Ursula Dybmose
Børn, Unge & Folkeskole
Telefon: +45 3370 3826
E-mail: udy@kl.dk
Claire Stevens-Lekfeldt
Børn, Unge & Folkeskole
Telefon: +45 3370 3929
E-mail: clsl@kl.dk
Her kan du finde materialer og værktøjer, der kan anvendes i den kollektive vejledning til forberedelse af og refleksion over brobygningsforløb og forløb i erhvervspraktik.
Opdag erhvervsuddannelser med spillet, der er inspireret af det klassiske 'Whack a mole'. Eleverne trænes i at lære navnene på forskellige erhvervsuddannelser.
Gå til spillet skyd EUD - åbner nyt vindue
Dette spil bruges som et samtaleværktøj for eleverne og deres forældre til at forberede eleverne på praktikforløbet derhjemme.
Gå til spillet Tal med dit barn - åbner nyt vindue
Dette spil er et dialogværktøj for elever, der søger praktikpladser og har brug for svar på spørgsmål.
Gå til spillet Søg praktik - åbner nyt vindue
Dette spil kombinerer billeder og tekst for at teste kendskabet til arbejdsopgaver på forskellige erhvervsuddannelser.
Gå til spillet Find jobbet - åbner nyt vindue
Dette spil bruges til at teste om eleverne kan koble aktiviteter vist på billeder sammen med erhvervsuddannelser.
Gå til spillet Kender du EUD - åbner nyt vindue
Dette spil hjælper med at guide eleverne i, hvordan man opfører sig på en arbejdsplads. Også inspireret af det klassiske "Whack a mole".
Dilemmakortene kan bruges som Quiz & Byt-øvelse i klassen eller i mindre grupper.
Start med at gennemgå et par af dilemmaerne i plenum. Det giver uddannelsesvejlederen mulighed for at høre og udfordre elevernes overvejelser. Du kan downloade, printe og klippe kortene ud.
Dilemmakort til forberedelse af praktik (pdf)
Webtilgængelig version af dilemmakort (pdf)
Dialogkortene sætter scenen for unge til at diskutere, hvordan man indgår på en arbejdsplads. Du kan downloade, printe og klippe kortene ud.
Dialogkort med gode råd til praktik (pdf)
Webtilgængelige dialogkort med gode råd til praktik (pdf)
Logbogen er et effektivt redskab til at dokumentere og reflektere over oplevelser under brobygnings- eller praktikforløb. Logbogen kan både benyttes til skriftlige noter, film- og lydklip samt tegninger i fri hånd, så den kan benyttes af alle elever uanset hvilken form for noter, de hver især foretrækker.
Webtilgængelig version af logbogen (pdf)
Interviewguiden hjælper unge med at udvikle nysgerrighed og interviewfærdigheder, der kan være nødvendige for brobygning og praktik, med fokus på observation, informationssamling og undersøgelse.
Webtilgængelig version af interviewguiden (pdf)
Dette værktøj visualiserer, hvordan forskellige opgaver og funktioner på en arbejdsplads bidrager til en større helhed, og hjælper unge med at forstå vigtigheden af hver delopgave, især på en arbejdsplads.
Workflow for en restaurant (pdf)
Fælles øvelser er gode til at sætte tankerne i gang, og det kan være lærerigt og inspirerende at lytte til de andres refleksioner. Samtidig er det også vigtigt, at eleverne har tid til selv at reflektere både over egne oplevelser og hvad deres klassekammerater fortæller, at de har oplevet.
Spørgsmål til fælles opsamling og individuel refleksion (pdf)
Denne øvelse kombinerer bevægelse med kollektive refleksioner. Eleverne står i cirkler og snakker med hinanden på kryds og tværs.
Refleksionsøvelsen Cirkeløvelse (pdf)
Klassisk leg med Magretheskål, der laves i grupper af 4 – 6 elever.
Øvelsen bidrager til at skabe fællesskab og bevægelse i klassen under den kollektive vejledning.
Refleksionsøvelsen Magretheskål (pdf)
Ark bruges til fælles refleksion i grupper som opsamling på det brobygnings- og praktikforløb.
Ark til uddeling i klassen af øvelsen Reflektionssol (pdf)
Klassens forældre (alternativt en anden klasse) kommer på besøg og hører om de unges oplevelser og nye viden om jobbene og uddannelserne efter brobygnings- og praktikforløb.