KL's Pejlemærker for sammenhængende uddannelsesvejledning
7 nye pejlemærker skal øge kommunernes opmærksomhed på hvordan et styrket fokus på uddannelses- og erhvervsvejledningen kan understøtte de aktuelle politiske dagsordner.
KL’s Bestyrelse har vedtaget 7 nye pejlemærker for uddannelses- og erhvervsvejledning i folkeskolen. Pejlemærkerne taler ind i: de politiske ambitioner om uddannelse til alle unge, rekrutteringsudfordringerne samt frisættelsesdagsordenen.
De 7 pejlemærker retter sig mod folkeskolens opgave med at tilrettelægge forberedende undervisnings- og vejledningsaktiviteter, så eleverne bliver i stand til at træffe kvalificeret valg af ungdomsuddannelse efter 9. eller 10. klasse.
Pejlemærkerne skal øge kommunernes opmærksomhed på hvordan et styrket fokus på uddannelses- og erhvervsvejledningen kan understøtte de aktuelle politiske dagsordner. De 7 pejlemærker kan tages ned og bruges til at skabe dialog lokalt med afsæt i kommunernes lokale prioriteringer og praksis.
De syv pejlemærker
- Lad kommunens politiske målsætning om uddannelse og job til alle unge - starte med grundskolen.
- Aftal lokalt hvordan Uddannelse og Job skemalægges i folkeskolen.
- Styrk samarbejdet i folkeskolen mellem lærer og vejledere om vejledning og arbejdet med de unges uddannelsesvalg.
- Styrk kommunikation til forældrene om uddannelsesvalg.
- Indgå forpligtende samarbejder med erhvervsskolen og lokale virksomheder om praktikaftaler.
- Formalisér samarbejdet om elever i risiko for ikke at overgå til en ungdomsuddannelse.
- Styrket fokus på individuelt tilrettelagt forløb og erhvervspraktik for elever, der er i risiko for ikke at overgå til en ungdomsuddannelse.