Læringshjulet indeholder læringsmål og indikatorer for hvert af de seks temaer i de pædagogiske læreplaner. Der er opstillet tre pædagogiske læringsmål for hvert tema i de pædagogiske læreplaner.
Til hvert læringsmål er der opstillet tre indikatorer, som kan iagttages i barnets handlinger, ord og kropsudtryk. Indikatorerne anvendes til at belyse læringsmålet. Forældrene og personalet kan beslutte sig for andre eller flere indikatorer.
Forældre og personale vurderer med baggrund i de pædagogiske læringsmål, hvor det enkelte barn er i sin udviklingsretning set i forhold til barnets samlede kompetenceniveau og ressourcer. Vurderingen foretages med udgangspunkt i følgende fire faser:
- Kan ikke endnu
- Kan med hjælp fra en anden
- Kan næsten selv
- Kan
Pædagogerne forbereder samtalen ved at indsamle skriftlige iagttagelser, observationer eller praksisbeskrivelser, om de børn, de skal have samtaler om, som evt. kan drøftes med kollegaer.
Observationerne foregår i sammenhæng med dagtilbuddets normale pædagogiske praksis og i de forskellige hverdagssituationer, børnene indgår i. Det vil sige, at observationerne ikke er en isoleret aktivitet med en afgrænset gruppe af børn, men aktiviteter, hvor børnene i den observerede gruppe indgår i hverdagsrelationer med dagtilbuddets øvrige børn. Når medarbejderen har foretaget de nødvendige observationer, udfyldes skemaet for barnet. Hvis flere medarbejdere er involveret, er det vigtigt at aftale en proces, hvor de individuelle observationer samles til én besvarelse.
Tilsvarende vurderer forældrene barnets kompetencer. Herpå kan pædagogisk personale og forældrene have en dialog om iagttagelserne m.v. for at give eksempler på og begrunde besvarelserne. Dette kan danne udgangspunkt for en dialog om barnets trivsel, læring og udvikling.
Læringshjulet er samlet i ét materiale, der indeholder selve redskabet (mål og indikatorer), samt vejledning i at arbejde med læringshjulet.