Gå til hovedindhold
Børn og unge
Dagtilbud

Udvikling af kvalitet i dagplejen – Fra udviklingsplan til kvalitetsudvikling i praksis

Gennem det seneste år har 17 kommuner deltaget i KL’s partnerskab om udvikling af kvalitet i dagplejen, hvor de har arbejdet med at skabe en udviklingsplan for dagplejen i deres kommune. Inden sommerferien blev der sat et punktum for møderne i partnerskabet, og nu starter kommunernes egentlig arbejde med at omsætte og virkelighedsgøre udviklingsplanen i praksis.

Indhold

    Udvikling af kvalitet i dagplejen 

    I foråret 2023 kom den første nationale kvalitetsundersøgelse på 0-2-årsområdet, som viste, at kvaliteten i de pædagogiske læringsmiljøer i dagplejen mange steder er utilstrækkelig. Manglende kvalitet betyder bl.a., at det pædagogiske læringsmiljø ikke understøtter børnenes trivsel, læring, udvikling og dannelse.  

    For at følge op på resultaterne fra kvalitetsundersøgelsen igangsætte KL et partnerskab for udvikling af kvalitet i dagplejen, hvor 17 kommuner har deltaget. I løbet af 2023 og 2024 har der været afholdt fire møder, som har sat fokus på kvalitet i de pædagogiske læringsmiljøer, tilsyn i dagplejen, faglig ledelse og sparring, børnesyn og børns fællesskaber. På partnerskabsmøderne har kommunerne fået inspiration fra videns- og kommuneoplæg, samt haft tid til sparring og erfaringsudveksling med de andre kommuner.   

    Særligt fokus på dagplejen 

    Flere kommuner fremhæver, at det har været positivt, at dagplejen med partnerskabet har fået et selvstændigt fokus, da indsatser på det samlede dagtilbudsområde ikke altid en-til-en kan realiseres i dagplejen. For flere af kommunerne har partnerskabet været en formel ramme om udviklingsarbejdet og været en til at sætte en ny dagsorden for dagplejen, I forlængelse heraf fremhæves det, at det at have tid sammen i en arbejdsgruppe har været særligt vigtigt ift. at understøtte et kontinuerligt fokus på udviklingsopgaven og processen. Line Bjørk Juul Olsson, pædagogisk konsulent i Gladsaxe kommune fortæller:  

    ”Kvalitetsundersøgelsen gav os et afsæt til at sætte fokus på dagplejen, og partnerskabet har været med til at give det et momentum. At være sammen som gruppe til partnerskabsmøderne har givet os et fælles fokus, og vi er på den måde rykket tættere sammen om opgaven”.  

    Implementering af udviklingsplaner i praksis 

    I løbet af partnerskabet har hver kommune arbejdet med en udviklingsplan for at kortlægge de områ-der, de har haft behov for at sætte fokus på, og herunder hvilke konkrete initiativer det medfører. Men for at en plan på et stykke papir bliver til kvalitetsudvikling i praksis, kræver det en særlig indsats. Det var netop et af temaerne på det sidste partnerskabsmøde, hvor Charlotte Hassø, selvstændig konsulent, holdt oplæg om implementering i praksis. I sit oplæg fokuserede Charlotte Hassø på, hvordan man kan arbejde med at implementere forandringer og forankre udviklingsplaner. 

    En af de centrale pointer fra oplægget er, at det er vigtigt at have en opmærksomhed på, hvem udviklingsplanen er relevant for, og at nogle personer skal gøre noget anderledes for, at planen opleves virkningsfuldt. Ifølge Charlotte Hassø kan implementeringen af en udviklingsplan med fordel opdeles i forskellige faser, som kan være med til at sikre de nødvendige skridt og overvejelser. Til hver fase følger en række overvejelser, der kan understøtte implementeringsprocessen. 

    Implementeringsmodel

    1. Afklaringsfasen: Det skal afklares, hvem der er ansvarlig for fremdriften, og om organisationen har de nødvendige ressourcer. Derudover skal det overvejes om, organisationen har de rette kompetencer, samt i hvilken grad organisationen er modtagelig over for ændringer.  
    2. Strukturfasen: Det skal overvejes, hvilke ansatte som skal understøtte de implementeringsan-svarlige, samt hvem der skal gøre hvad i selve processen.  
    3. Implementeringsfasen: Kræver en opmærksomhed på kommunikation til organisationens an-satte ift., hvorfor tiltaget er nødvendigt, og hvad det skal føre til. Derudover skal der være fokus på den løbende justering og tilpasning af planens indsatser.
    4. Læringsfasen: Opsamling af erfaringer og læring fra implementeringsprocessen, som kan danne grundlag for endnu højere kvalitet i kommende processer.  

    Kilde: Er der nogen hjemme i strategihuset? Christian Nyvang Quick

    Eksempler på kommunernes fokus på kvalitetsudvikling for dagplejen  

    I løbet af partnerskabet har de deltagende kommuner arbejdet med at identificere de relevante udviklingsområder for dagplejen i deres kommune.  

    Fokus på rammen for den faglige sparring mellem dagplejer og dagplejepædagog i Aalborg Kommune 

    Aalborg Kommunes har fra start af haft et fokus på at skabe en mere ensartet og struktureret ramme for den faglige ledelse og sparring mellem dagplejer og dagplejepædagog. I løbet af partnerskabet har de fastholdt dette fokus og løbende brugt de inputs, de har fået i partnerskabet, til at udvikle og kvalificere rammebeskrivelsen for faglig sparring i dagplejen. 

    Rammebeskrivelsen har til formål at strukturere og understøtte dagplejens arbejde med den pædago-giske læreplan samt sikre en løbende evalueringskultur, som sætter retning for det pædagogiske arbejde. Tidligere har den faglige sparring været præget af en metodefrihed, men som de nu med rammebeskrivelsen har snævret lidt ind, så der kommer en mere fast og ensartet form. Dagplejeleder i Aalborg Kommune, Peter Ottesen, fortæller om processen: 

    ”Vi har løbende haft stort fokus på at inddrage medarbejdere i udviklingen af rammebeskrivelsen for at kvalificere den bedst muligt. Nu nærmer det sig, at dagplejepædagogerne skal ud og praktisere den nye form for sparring, og så bliver det spændende at se, hvordan den nye form fungerer i praksis". 

    For at den nye rammebeskrivelse bliver en integreret del af praksissen omkring den faglige sparring har de fokus på, at beskrivelsen løbende skal kunne justeres. Rammebeskrivelsen vil også indgå i kompetenceudviklingsforløb for dagplejerne, som opstartes i efteråret for at sikre, at den får gang på jorden. 

    Udbredelse af et fælles børnesyn hos alle dagplejere i Thisted Kommune 

    I Thisted Kommune har man bl.a. brugt partnerskabet til at sætte fokus på børnesynet i dagplejen. Deres udviklingsplan har bl.a. centreret sig om at sikre, at alle ansatte i dagplejen får integreret et fælles børnesyn, som også understøtter Thisted Kommunes vision om det gode børne- og ungeliv. Derfor har de igangsat en proces, hvor medarbejdere er blevet interviewet om et fælles børnesyn. I løbet af efteråret 2023 og foråret 2024 har der på dagplejernes aftenmøder været oplæg om et fælles børnesyn med opfølgning fra dagplejelederen på det efterfølgende møde. De næste skridt er, at det fælles børnesyn afspejles i det pædagogiske tilsyn og ved den løbende faglige sparring mellem dagplejepædagog og dagplejer. 

    Det andet fokusområde i udviklingsplanen hænger sammen med ovenstående og omhandler at for-bedre dagplejernes pædagogiske kompetencer og viden om børns udvikling. I forbindelse med dette mål har Thisted Kommune haft fokus på tilsynet og evalueret deres tilsynsmateriale i samarbejde med kommunens dagplejere. I foråret 2024 har de videreudviklet deres tilsynsmaterialet mhp., at de rap-porter, som sendes ud efter tilsynet til dagplejerne, indeholder en tydelig feedback til dagplejerne med fokus på, hvilke udviklingsmål tilsynet giver anledning til. Fremadrettet skal kommunen fortsat have fokus på kvalitet i dagplejen med afsæt i de pædagogiske tilsyn, hvilket er tilføjet som et fast punkt på dagplejepædagogernes faggruppemøde. Carina Hedegaard Bjørndal, som er sektionsleder for undervisning og dagtilbud i Thisted Kommune fortæller om udviklingsarbejdet:

    ”Vi har de her to mål i vores udviklingsplan (dagplejernes børnesyn og pædagogiske kompetencer), som særligt at knyttet til det pædagogiske tilsyn. Det er vigtigt for kvalitetsudviklingen i dagplejen, at tilsynet understøtter dagplejernes udviklingspotentialer, og at de har ejerskab til tilsynet. Derfor er det også vigtigt, at de hurtigt får deres tilsynsrapport og ikke tre måneder efter tilsynet”. 

    Sidst opdateret: 4. oktober 2024

    Kontakt

    Chefkonsulent

    Lisbeth Due Pedersen

    Børn, Unge & Folkeskole

    Telefon: +45 3370 3316

    E-mail: ldpe@kl.dk

    Specialkonsulent

    Jette Kyhl

    Børn, Unge & Folkeskole

    Telefon: +45 3370 3776

    E-mail: jeky@kl.dk