Blanketmodernisering
KL gennemfører aktuelt et projekt om modernisering af blanketsamlingen, som alle kommuner abonnerer på, og som stilles frit til rådighed for markedet.
Modernisering af KL´s blanketsamling
Dialog med kommuner og it-leverandører, som bruger KL’s blanketter, har peget på et behov for, at KL optimerer vedligehold og distribuerer blanketterne i tidssvarende formater.
KL gennemfører aktuelt et projekt om modernisering af blanketsamlingen, som alle kommuner abonnerer på, og som stilles frit til rådighed for markedet.
Der er vigtige hensyn at tage i forhold til digital inklusion, forvaltningsretlige regler og generel brugervenlighed fx i den vejledende tekst i blanketterne, samt webtilgængelighed i udarbejdelsen af blanketter. Kommunerne kan vælge selv at arbejde med blanketterne eller vælge mellem et mindre antal it-leverandører, som tilbyder digitale blanket-løsninger og selvbetjeningsløsninger med afsæt i KL’s PDF-blanketter.
Her kan du se et eksempel på en blanket
Formål
Projektet om modernisering af KL’s blanketter har til formål at understøtte et bedre datagrundlag ved at:
- Løfte kvaliteten og aktualiteten af blanketterne som et altid opdateret grundlag for god administrativ praksis i kommunerne.
- Understøtte et fair og konkurrenceudsat marked, hvor kommunerne og borgerne får de bedst mulige løsninger til selvbetjening til den bedst mulige pris, for så vidt angår de løsninger, der er baseret på KL’s blanketter
- Forbedre muligheden for, at data holdes opdateret med et tidssvarende og ensartet design
Projektet undersøger muligheden for at KL stiller blanketterne til rådighed i et rigt format (foruden PDF-formatet), som er nemmere at transformere til digitale løsninger til kommunerne.
For at høre mere om projektet kan du rette henvendelse til: