Gå til hovedindhold
Beskæftigelse

Tværkommunal borgerundersøgelse

Størstedelen af borgerne er tilfredse med deres forløb i jobcenteret. Det viser omfattende borgerundersøgelser, som KL har foretaget i samarbejde med 62 af landets kommuner og Carelinkgruppen.

Indhold

    I en tid, hvor kommunernes beskæftigelsesindsats står over for et stort reformarbejde med fokus på frisættelse og forenkling af regler og proceskrav, er der behov for en ny styring med fokus på at skabe resultater, herunder gode forløb og borgeroplevelser. I den forbindelse anser KL borgerundersøgelserne som et aktivt element i en fremtidig styrings- og opfølgnings-model og et udviklingsværktøj i kommunerne, som tydeliggør styrker og udviklingspotentialer i beskæftigelsesindsatsen på tværs af kommunegrænserne.

    KL gennemførte første gang borgerundersøgelsen i 2023 i form af et pilotprojekt med deltagelse af 13 kommuner. Siden har KL faciliteret to ny runder af borgerundersøgelsen i henholdsvis foråret 2024, hvor 44 kommuner deltog, og efteråret 2024, hvor 35 kommuner deltog.

    Resultater af tværkommunal borgerundersøgelse på beskæftigelsesområdet

    De fleste borgere er tilfredse med deres forløb i jobcenteret, viser de seneste tre runder af KL’s borgerundersøgelser, som er de hidtil mest omfattende undersøgelser på beskæftigelsesområdet.

    Borgerne roser især sagsbehandlerne og den menneskelige kontakt. Til gengæld efterspørger de mere individuelle forløb, som reglerne og et firkantet system ifølge dem ofte spænder ben for.

    Resultaterne af borgerundersøgelserne er fordelt på fem overordnede temaer:

    1. Borgernes oplevelse af mødet med jobcentret
    2. Borgernes oplevelse af klare mål
    3. Borgernes oplevelse af deres seneste samtale med deres sagsbehandler
    4. Borgernes oplevelse af progression i deres forløb, herunder at blive præsenteret for konkrete jobmuligheder samt få øget tro på at vende tilbage i arbejde eller uddannelse
    5. Borgernes samlede tilfredshed med deres jobcenterforløb

    Nedenfor kan du læse rapporterne for borgerundersøgelserne.