Gode oplæringsforløb for SOSU-elever
Aalborg Kommune: Mentorindsats forebygger frafald på SOSU-uddannelser
Aalborg Kommune indførte i 2020 en ny trivselsindsats – i form af en mentorordning kaldet ’læringsbuddy’ for at øge trivsel og forebygge frafald blandt elever med særlige udfordringer på SOSU-uddannelserne. Indsatsen har betydet, at flere elever er fastholdt i uddannelse.
Esbjerg Kommune: Fuldtidsvejledere og faste elevkoordinatorer styrker samarbejdet om SOSU-elever
I Esbjerg Kommune har man siden 2017 haft oplæringsvejledere ansat som fuldtidsvejledere. Deres opgave er at give vejledning og støtte til SOSU-elever i oplæring. Indsatsen har bidraget til højere kvalitet i oplæringsforløbene, mere tilfredse elever og et markant fald i frafaldet for både social- og sundhedshjælpere og -assistentelever.
Fredensborg Kommune: Fuldtidsvejledere og fast struktur under praktik reducerer frafald
Siden august 2019 har Fredensborg Kommune udviklet en fast struktur for praktikken og ansat 7 fuldtidsvejledere. Vejlederne er ansat uden for medarbejdernormeringen og har til opgave at danne rammer for en fokuseret og struktureret vejledning af SOSU-elever, der er under oplæring i kommunen.
Frederikshavn Kommune: Fastholdelsessamtaler mindsker elevfrafald markant
I Frederikshavn kommune har man siden 2019 arbejdet målrettet med en fastholdelsesstrategi for SOSU-elever. Indsatsen har resulteret i et markant fald i frafaldet og et styrket samarbejde om eleverne mellem SOSU-skolen og praktikken.
Københavns Kommune: Sprogindsats for elever med dansk som andetsprog forbereder sproglige kompetencer og reducerer frafald
Siden 2021 har Københavns Kommune afprøvet en model for intensiv og individuel tilpasset sprogstøtte til 155 SOSU-elever med dansk som andet sprog. Indsatsen har sikret sproglig progression blandt eleverne og bidraget til at reducere frafaldet af SOSU-elever med dansk som andetsprog.
Mariagerfjord Kommune: Mentorer gør en forskel for SOSU-elever
Siden 2021 har Mariagerfjord tilbudt elever, der oplever særlige kulturelle, personlige eller faglige udfordringer, vejledning og støtte af to mentorer i deres social- og sundhedsuddannelse. Indsatsen har bidraget til fastholdelse at flere elever i uddannelse samt tidligere tydeliggjort elevernes kompetencer og eventuelle støttebehov.