Kontakt
Line Folke
Arbejdsgiverpolitisk Center
Telefon: +45 3370 3472
E-mail: lifo@kl.dk
I november 2021 igangsatte Odense Kommune projektet ’Lidt op i tid. Gør en forskel’. Indsatsen er målrettet social- og sundhedspersonale ansat på deltid, og skal øge medarbejdernes opmærksomhed på behovet for, at flere går op i tid. Indsatsen er ét blandt flere initiativer, der skal imødegå rekrutteringsudfordringerne på ældre- og sundhedsområdet.
Centralt i projektet står en række materialer målrettet ledere og medarbejdere, som har til formål at starte samtaler om det at gå op i tid. Det kan både være samtaler på arbejdspladsen og hjemme hos den enkelte. Materialerne er udarbejdet i samarbejde med WElearn, et konsulentbureau specialiseret i adfærdsdesign. Materialepakken indeholder et motiverende brev til medarbejderne, plakater om indsatsen, samt forskellige hjælpematerialer til at understøtte ledernes arbejde med at motivere flere til at gå op i tid. Et vigtigt fokuspunkt har været, at hjælpematerialet til lederne skulle være let tilgængeligt i en travl hverdag.
Med budget 2022 tilførte Byrådet ældreområdet midler til ansættelse af ca. 200 nye medarbejdere til bl.a. udmøntning af kommunens fuldtidspolitik, herunder give mulighed for at øge timetallet blandt allerede ansatte social- og sundhedsmedarbejdere. Baggrunden var, at ca. 80 pct. af medarbejderne i 2021 var på deltid. En sidegevinst ved at øge timeantallet for allerede ansatte er, at det sparer tid til oplæring da de kender fagsystemer og arbejdsgange, og de ved hvad, der skal til for at få hverdagen til at hænge sammen for både kollegaer og borgerne.
Da indsatsen blev igangsat i november 2021, er det for tidligt at tale om de fulde effekter af op-i-tid-indsatsen – dog er de foreløbige resultater, at i alt 230 medarbejdere har valgt at gå op i tid alene i perioden 1. november 2021 til 1. februar 2022 har. Det betyder samlet set 827 ekstra arbejdstimer pr. uge.
Indsatsen evalueres løbende, og med de nuværende resultater tegner det til, at man i Odense Kommune kan udnytte en stor del af det potentiale, der ligger i at få deltidsmedarbejdere lidt og i tid – for det gør en forskel.
Herunder kan du finde en PowerPoint-præsentation om Odense Kommunes indsats ’Lidt op i tid. Gør en forskel’.
For yderligere information om arbejdstidsindsatsen i Odense Kommune er du velkommen til at rette henvendelse til:
Line Mollerup Andersen
Chefkonsulent, Ældre- og Handicapforvaltningen
Mail: liman@odense.dk
Som et led i KL’s handleplan, ’Flere hænder til ældre- og sundhedsområdet 2.0’, fra 2021, drifter KL en casebank med kommunale eksempler på vellykkede indsatser i forhold til rekruttering og fastholdelse på ældre- og sundhedsområdet
Her kan du finde forskellige kommuners initiativer på ældre- og sundhedsområdet til inspiration og vidensdeling på tværs.
KL vil indsamle og dele gode indsatser i forhold til rekruttering for at skabe inspiration blandt kommunerne. Indsatserne er oftest lokalt forankret, men kan give god inspiration på tværs.