Kontakt
Teis Bay Andersen
Analyse & Makro
Telefon: +45 3370 3769
E-mail: tban@kl.dk
I ny vismandsrapport tager De Økonomiske Råd (DØR) temperaturen på dansk økonomi. I prognosen spår rådet, at vi befinder os i en højkonjunktur, der vil toppe i 2022 med en vækst på 3,6 pct. Dermed er de økonomiske konsekvenser af pandemien i betydelig grad lagt bag os.
DØRS har i dag udgivet deres vurdering og prognose for den danske økonomi. I rapporten ses der blandt andet på den økonomiske situation og betydningen for de offentlige finanser.
Ligesom prognosen i regeringens seneste Økonomisk Redegørelse (ØR), fra august, fremrykker og opjusterer rapporten fra DØR væksten i dansk økonomi i 2021 og 2022. DØR forventer nu, at BNP vokser med 3,9 procent i 2021 og 3,6 pct. i 2022. Til sammenligning vurderede man i foråret, at BNP i 2021 ville vokse med 2,9 pct. DØR lægger sig nu op ad prognoserne fra ØR og Nationalbanken, der begge spår en meget høj vækst i 2021, imens der er større uenighed om væksten i 2022, jf. tabel 1 herunder.
DØR vurderer i deres rapport, at højkonjunkturen topper i 2022 og derefter gradvist normaliseres frem imod 2025, med en gennemsnitlig årlig BNP-vækst fra 2022-2025 på 1,1 pct. At højkonjunkturen forventes at toppe i 2022, skal blandt andet ses i lyset af, at udlandshandlen fortsat ikke er normaliseret, idet mange lande stadig kæmper med efterdønningerne af pandemien.
Den hurtige normalisering og høje vækst i den danske økonomi har blandt andet været båret af en meget lempelig finanspolitik i form af fx kompensationsordninger. Den lempelige finanspolitik skønnes at medføre et begrænset underskud på den offentlige saldo i 2021 på -2,1 pct. af BNP, mens saldoen stort set var i balance i 2020. Den planlagte finanspolitik for 2022 er opstrammet betydeligt, og DØR skønner, at den offentlige saldo igen er positiv som følge heraf, jf. tabel 2.
Den faktiske saldo er i høj grad konjunkturpåvirket, og derfor styrer man bl.a. i højere grad efter den strukturelle saldo, som er renset for konjunkturelle påvirkninger. DØR vurderer, at den strukturelle saldo i 2021 var stærkt negativ på -2,6 pct. af BNP. Til sammenligning vurderes der i ØR en strukturel saldo på -0,5 pct. af BNP i 2021. En stor del af forklaringen er dog, at DØR medregner udgifter til Covid-19 i den strukturelle saldo, og trækkes dette fra er forskellen på DØR prognose og ØR mere beskedne -0,5 pct. point (-1 pct. hhv. -0,5 pct. af bnp). Denne forskel er primært drevet af forskelle i skønnene for antallet af førtidspensionister og den gennemsnitlige arbejdstid.
Prognosen er forbundet med usikkerheder, særligt relateret til presset på arbejdsmarkedet og den fremtidige påvirkning af pandemien. Hovedscenariet i fremskrivningen er, at det høje pres, der i øjeblikket er på arbejdsmarkedet, er udtryk for midlertidige flaskehalse drevet af mange samtidige brancher, der søger arbejdskraft efter den fulde genåbning af landet. Det forudsættes i prognosen, at presset ikke vil medføre meget høje, skævvridende løntaktsstigninger.
Et andet usikkerhedspunkt er coronapandemien. En høj vaccinetilslutning i Danmark har medført, at sygdommen ikke længere påvirker økonomien væsentligt. Det forudsættes i prognosen, at dette vil fortsætte, og at sygdommen fortsat vil være i omløb, men ikke vil påvirke den økonomiske aktivitet væsentligt, herunder ikke medføre nye nationale nedlukninger.
Formandskabet kommer i rapporten med en række anbefalinger vedrørende bl.a. den økonomiske politik.
Læs mere fra gennemgangen af forårets rapport
DØR opdaterer på baggrund af rapportens øvrige resultater deres holdbarhedsindikator (HBI), der fortæller hvorvidt finanspolitikken er holdbar på lang sigt. HBI skønnes at ligge på 1 pct. af BNP, svarende til at man under de givne forudsætninger kan lempe finanspolitikken med ca. 24 mia. kr. årligt, uden at den offentlige gæld vokser ukontrollabelt på lang sigt. I rapporten nedjusteres HBI fra 1,6 til 1,0 pct. af BNP, og bringer DØRs skøn på niveau med Finansministeriets vurdering. Nedjusteringen forklares især af, at effekten af stigende efterløns- og pensionsalder har været mindre end forventet ifølge en DØR analyse fra foråret 2021, og dette påvirker vurderingen af fremtidige forhøjelser af pensionsalderen.
Den stigende tilbagetrækningsalder har meget stor betydning for holdbarheden af finanspolitikken. I lyset af det stigende politiske fokus på tilbagetrækningsalderen, præsenteres der i rapporten 3 følsomhedsanalyser:
I rapporten ses der i en særskilt analyse på, hvordan ændringer i sundheden blandt ældre borgere påvirker deres beskæftigelse. Sundheden blandt borgerne beskrives på baggrund af 42 forskellige indikatorer, som man på baggrund af estimerer en sundhedsmæssig påvirkning af beskæftigelsen. Resultaterne af estimationen bruges i rapporten til at beregne et potentiale for, hvor mange ekstra år en gennemsnitlig 55-69 årig forventeligt kunne arbejde givet deres sundhedstilstand. I 2019 beregnes dette potentiale til 3,7 år, hvilket svarer til, at de 55-69 årige forventeligt kunne arbejde ca. 4 år ekstra sammenlignet med hvad de i gennemsnit gør. Potentialet udgjorde i perioden 2005-2017 5,6 år, og det forventes at falde yderligere frem imod 2040 til et potentiale på blot 1,6 år. Dette fald skyldes i høj grad den stigende efterløns- og pensionsalder.