Indhold

Pressehåndtering

Et interview er en mulighed for at fortælle en historie for et publikum. Uanset om det drejer sig om en kritisk eller god historie, så er det vigtigt at forberede sine budskaber. Læs vores tjekliste til, hvad du bør huske før og under et interview.

Vær klar når journalisten ringer

Kommunerne får hver dag mange henvendelser fra journalister, som arbejder på en historie, de gerne vil have en kommentar til. Uanset om du er trænet i at udtale dig til medierne eller ej, så er der flere ting, du bør gøre før og under et interview.

For det første har du og journalisten hver jeres opgave, når interviewet er i gang. Journalisten skal indhente, afdække eller skabe en historie. Din opgave er at trænge igennem med kommunens budskaber.

Når journalisten ringer, bør du derfor lege journalist over for journalisten, så du ved præcis, hvad sagen drejer sig om. Her kan du bruge vores tjekliste:

Tjekliste: Når journalisten ringer

    • Hvem er du, og hvor ringer du fra?

    • Hvilken historie arbejder du på? (Spørg, indtil du er helt sikker på, hvad sagen drejer sig om)

    • Hvem har du ellers talt med?

    • Hvad er min rolle?

    • Bliver jeg citeret, eller er det til baggrund?

    • Hvornår har du deadline?

    • Bed om at få citater til gennemlæsning

    • Du skal altid have lov til at tænke dig om. Bed om at ringe tilbage.


Forberedelse er altafgørende

Når du har snakket med journalisten, skal du sørge for at nedfælde dine hovedbudskaber og teste dem med kollegaer. Hvis din kommune har en kommunikationsafdeling, kan de også hjælpe. Hvis du har brug for yderligere hjælp, er du altid velkomne til at ringe til KL's pressetelefon: 3370 3333.

Under interviewet

Under interviewet skal du huske følgende:

    • Du bestemmer, hvad og hvor meget du vil sige

    • Det væsentligste først. Svar kort og konkret

    • Tal til borgerne og ikke til journalisten – hvad vil borgerne gerne vide?

    • Gentag hovedbudskaber – undgå fagudtryk

    • Underbyg med fakta, eksempler, erfaringer og klare sproglige billeder

    • Det er ok ikke at vide alt. Tilbyd at vende tilbage

    • Undgå tomgangssnak. Tavshed er journalistens problem

    • Vær meget varsom med ”off the record”

    • Bevar roen; vær høflig, imødekommende. Husk kropssproget på TV


Bliv klædt bedre på til at håndtere pressen

KL Kommunikation tilbyder medietræning, som vi skræddersyr til den kommunalpolitiske virkelighed. 

Vi har trænet en lang række borgmestre, byrådsmedlemmer, kommunaldirektører og fagchefer. Her skærper vi kommunale embedsmænds- og politikeres gennemslagskraft, hvad enten de udtaler sig til lokalavisens spalter eller tv-nyhedernes kritiske linse. Kontakt KL's pressetelefon, hvis din kommune ønsker et tilbud på medietræning eller har brug for (akut) rådgivning: 3370 3333.

Dagsorden for medietræning

I løbet af vores medietræning kan I:

  • Få indblik i, hvordan medierne fungerer.
  • Få praktiske råd om, hvad I skal være opmærksomme på, når I er i kontakt med pressen – også i mere kritiske sager.
  • Blive trænet i at levere et budskab på stærkest mulige måde – hvad enten det gælder det kritiske eller åbne interview.
  • Lære, hvordan I kan bruge kommunens kommunikationsafdeling og hinanden til sparring.

Om KL Kommunikation

KL Kommunikation yder kommunikationsbistand på konsulentbasis til de danske kommuner. Rådgivningen er forankret i vores unikke kendskab til kommunernes opgaver, udfordringer og aktuelle virkelighed.

Annonce




Annonce

Annonce