Ny bruger?

Sekundær navigation

Indhold

top billede

Digital borgerbetjening - e2015

e2015 er KL’s program, hvor kommunen nemt kan få overblik over de initiativer, der er i gang indenfor digital borgerbetjening. Der er gang i utallige projekter i regi af Den fælleskommunale- og fællesoffentlige digitaliseringsstrategi. E2015-programmet giver dig et overblik over de indsatser, den enkelte kommune bør sikre fokus på.

Der gælder to overordnede målsætninger for kommunernes digitalisering af kommunikationen med borgerne:

  1. 80 % af ansøgninger og anmeldelser skal ske via selvbetjening
  2. Antallet af informationshenvendelser via dyre kanaler (personligt fremmøde, papirpost og e-mail) skal reduceres med 50 % over perioden 2012-2015.

Under e2015-programmet finder du information om:

  • KOMHEN 2.0. Det er det værktøj, KL stiller til rådighed for kommunerne til at måle, om de realiserer målsætningerne.
  • Kanalpriserne - der er brugt til at beregne besparelsespotentialet ved at flytte borgerne til selvbetjening.
  • Webstrategi – Inspiration til hvordan kommunerne kan optimere deres onlineaktiviteter, herunder hjemmesiden, sociale medier og apps

Artikler

  • Midtjyder bedst til selvbetjening

    På baggrund af efterårets KOMHEN-tælleuger, viser det sig, at midtjyderne er bedst til betjene sig selv digitalt, når det gælder bestilling af sundhedskort og EU-sygesikringskort, samt anmeldelse af flytning.

  • Temadag om porteføljestyring og programledelse

    Anledningen til at etablere porteføljestyring og programledelse i kommunerne har aldrig været større, da mængden af interne it-udviklingsprojekter i kommunen er stigende, og i disse år får følgeskab af de mange digitaliseringsprojekter fra den Fælleskommunale Digitaliseringsstrategi, heriblandt selvbetjeningsløsningerne fra bølgeplanen.

  • Evaluering af Udbetaling Danmark og ny analyse om mulige opgaver til overdragelse til Udbetaling Danmark

    På baggrund af økonomiaftalen mellem KL og regeringen for 2014 er der igangsat en evaluering af erfaringerne med etablering af og drift af Udbetaling Danmark. Samtidig har Regeringen ønsket at gennemføre en vurdering af, om der eventuelt er andre opgaveområder, der med fordel kan overføres til Udbetaling Danmark.

Annonce




Luk vindue

Tip en ven

Tip en ven

Felter med (*) skal udfyldes